Digitalisaatio tarjoaa mahdollisuuksia valmistavan pk-yrityksen sisälogistiikalle

Sisälogistiikan kehittämisessä on valtava potentiaali, joka voi olla ratkaiseva tekijä suomalaisten yritysten kilpailukyvyn turvaamisessa. Nykytilanteen tunnistaminen on ensimmäinen askel kohti toiminnan nostamista uudelle tasolle.

Valmistuksen kehittämiseen ja automatisointiin on monesti investoitu suuriakin summia, koska se on näiden yritysten alaa. Sisälogistiikka koetaan sen sijaan pakollisena pahana, tai sen olemassa oloa ei ole kunnolla edes tunnistettu. Sisälogistiikan kehittämistä ei tällöin nähdä kannattavana investointina, vaikka takaisinmaksuaika on monesti hyvinkin lyhyt toiminnan tehostumisen ja laadun parantumisen myötä. Kallis tuotantolaitteisto voi pysähtyä mitättömän arvoisen osapuutteen takia, jos logistiikka ei toimi tai tieto ei kulje.

Monesta yrityksestä puuttuu toimintaa tukeva tietojärjestelmä tai käytössä olevan järjestelmän ominaisuuksia ei täysin hyödynnetä. Tuotteet ja niiden saldot ylläpidetään yllättävän usein järjestelmän ulkopuolella, muistin varaisilta varastopaikoilta. Täydennykset hoidetaan hyllyssä olevien osien ja materiaalien määrää silmämääräisesti arvioimalla, ja tilaukset tehdään tavallisesti sähköpostilla tai puhelimitse.

Järjestelmän puuttumisen vuoksi toiminnan tehokkuuden ja laadun mittaamista ei juurikaan tehdä. Tämä vaikeuttaa kehityskohteiden tunnistamista sekä takaisinmaksun osoittamista, jos edes nykyistä tasoa ei tiedetä.

Toimintaa tukevan järjestelmän puuttuminen vaikuttaa myös siihen, että sisälogistiikan prosessit eivät ole kunnossa. Hyvä järjestelmä ohjaa toimimaan prosessimaisesti ja miettimään miten eri vaiheet liittyvät toisiinsa. Usein eri vaiheista olisi saatavissa paljon hukkaa pois ihan maalaisjärjellä, kun toimintaa katsottaisiin kokonaisuutena. Esimerkiksi keräilyprosessia ei aina ole välttämättä kunnolla tunnistettu, vaan tarvittavat osat haetaan tuotantotyöntekijän toimesta sieltä täältä työmääräimen tai piirustuksen mukaan. Oman yrityksen nykytilanteen tunnistamisessa hyvänä apuna voi olla ulkopuolisen tahon näkemys sekä vertailu muihin alan toimijoihin. Tähän tarpeeseen on kehitetty TechVillan TUDI 4.0 -hankkeessa työkalu, jolla on jo tehty yli kahdenkymmenen yrityksen materiaalitoimintojen nykytilan katselmointi.

Tämä artikkeli on julkaistu myös Logistiikan Maailma -sivustolla syyskuussa 2019.